Jak na věc


vymena krize kardanu

Zákazníci kteří koupili toto zboží, koupili u nás také

    Jedná se opět o poměrně jednoduchou věc, kde největším problémem je odstranit z hřídele ty staré. Zkusil jsem to tedy nejprve klidnou silou – za použití svěráku. Přítel svěrák se ale bohužel po chvíli tlaku rozlomil vedví. Co se dá dělat, stejně už byl pár let na výměnu. Musel jsem tedy znovu prostudovat hlubiny internetu a zjistil, že kříže jsou zajištěné (zalité) od výroby jakousi plastickou hmotou. Nejrychlejší metoda spočívá ve využití propan-butanového hořáku a nahřívání kříže, dokud nepoleze ven americká housenka.
    Po vytažení druhého ložiska jsme v polovině demontáže . Stejným způsobem dostaneme ven i další dvě ložiska a pak už jen vyvlékneme křížek ven . Demontáž je nejtěžší částí opravy a pokud úspěšně rozeberme celý Kardan, poskládání zpět už bude hračkou, ale musíme být velice opatrní , neboť pokud nám jedna z jehel vypadne , nemusíme to zjistit až do doby, než budeme chtít zajistit ložiska seger pojistkami .Ty nám tam samozřejmě nepůjdou ,protože jehla která vypadne se vzpříčí na dně ložiska o křížek a ten nepůjde nalisovat .Zpětné rozebírání by mohlo poškodit křížek, a obzvlášť jeho pryžové těsnění . Životnost křížku bez jedné jehly by se zkrátila vzhledem k vůli která by vznikla. Je proto velice důležité všechny jehly dobře zkontrolovat a mazacím tukem přilepit . Mazací tuk volte takový, aby měl dlouhou životnost, nevysychal a odolával vodě .


Zákazníci kteří koupili toto zboží, koupili u nás také

    Až housenka přestane vylézat, tak stačí pečlivě vyklepat kříž ven z oček kladivem. Jednoduchá varianta je například použít ořech z goly s vnitřním průměrem větším než je ložiskové víčko kříže – ten se použije jako opírací podložka. Z druhé strany pak zase použijete ořech s menším průměrem než je víčko a bijete do něho kladivem, dokud se celý kříž nevysune. Podobným postupem se odstraní kříž ze zbylých dvou úchytů.
    Po dotažení svěráku až na oka opět rozevřeme čelisti svěráku a dotlačíme ložisko pomocí gola klíče a zavlékneme seger pojistku. Poté dotlačíme i druhé ložisko vložením gola klíče na druhou stranu. Nedotahujeme však na doraz, abychom nepoškodili předcházející seger pojistku .Dotáhneme tak, abychom mohli do drážky zavléknout zbývající seger pojistku . Stejně postupujeme i na dalších dvou ložiskách a jeden kříž je hotov .
    Kříž kardanu se skládá ze samotného kříže, na jehož konce se navlékají ložiska s jehlami /obrázek 2 /,která jsou schopná přenést velkou zátěž a pohyb součastně .
    Pokud jsme dobře zkontrolovali jehly, rozevřeme čelisti svěráku, do ok kardanu si lehce naklepneme ložiska a vložíme kříž. Pak už jen čelistmi svěráku stahujeme obrázek 5.


Výměna kříže kardanu – Transit r.v.1993

    Pokud je kříž opatřen maznicemi, při pravidelné údržbě je téměř nezničitelný . V dnešní době je však maznicemi vybavováno jen hodně málo vozidel . Stává se proto, že po spotřebování maziva, se ložisko kardanu zničí . Je nutné jej vyměnit . Výměnu křížků zvládne i průměrný mechanik ,,amatér“. Potřebovat nebude speciální vybavení , postačí dílenský svěrák, kladivo, kleště na seger, pojistky a několik oříšků z gola sady . Demontáž kardanu z auta nebudu popisovat, ta je individuální dle typu vozu .
    Minule jsem se fešně rozepsal o výměně koleček v převodovce a dnes Vás, věrné čtectvo, hodlám zásobovat zápisky o výměně další drobnosti pod autem. Ono totiž, když už byla ta hnací hřídel dole, tak proč nevyměnit staré, 30ti-leté kardanové kříže za nové.
    Kladivem vyklepneme ven. Poté kardan otočíme a údery kladiva na křížek (je dobré použít kulatinu nebo třeba starý šroub, jehož pomocí na křížek přenášíme údery kladiva/ .Křížek nám vysune ven i druhé ložisko .
    Potom kardan upneme do svěráku a kladivem zarazíme ložisko ještě hlouběji do středu ( je dobré kladivem ložisko pouze odrazit a poté pomocí gola klíčů ve svěráku vylisovat, což nám způsobí že ložisko na protější straně vyleze kousek ven/. Je třeba vytlouci ložisko zhruba 4mm. Potom vyčnívající část ložiska upneme do svěráku obrázek .4

Copyright © Dossani milenium group 2000 - 2020
cache: 0000:00:00