Jak na věc


podobizna na pilíři u vstupu

V šumném Novém Městě na Moravě navštívíme vilu manželů Albrechtových

    Autorem architektonického zpracování rodinné vily manželů Albrechtových, stojící ve Sportovní ulici v Novém Městě na Moravě, je přední zástupce české moderny Bohuslav Fuchs. Při tvorbě návrhů se musel Fuchs vypořádat s poměrně komplikovanou stavební situací, dům totiž měl vzniknout na strmém svahu. A právě díky tomu vznikla neobvykle řešená stavba v takzvaném „horském stylu“, kterým Fuchs řešil návrhy staveb ve vyvýšeném terénu.
    Tato diskuse je určena pouze k výměně názorů mezi diváky. Pokud chcete zaslat dotaz nebo připomínku tvůrcům pořadu, obraťte se, prosím, přímo na Českou televizi.
    Tajemník nadačního velkostatku František Albrecht oslovil Bohuslava Fuchse s tím, že by si přál účelně a hospodárně situovaný rodinný dům, výsledkem čehož je nejen bohatě členěný interiér, ale také netradiční tvarové pojetí objektu, jehož předsazený objem je vyložený na několika podpěrných pilířích. Pozoruhodný je i k horizontálnímu členění jednotlivých podlaží na fasádách efektně využitý kontrast lomového kamene, bílé omítky a dřeva.


Setkáme se sochaři Janem Štursou a Vincencem Makovským

    I Vincenc Makovský, stejně jako Štursa, pochází z Nového Města na Moravě. S vidinou, že se stane malířem se krátce po skončení 1. světové války přihlásil na Akademii výtvarných umění v Praze. Studia úspěšně dokončil v roce 1926. Coby čerstvému absolventovi se mu naskytla obrovská příležitost – dostal stipendium francouzské vlády a do roku 1930 tvořil v pařížském ateliéru Antoina Bourdella. Kromě sochařství, které nakonec převládalo v jeho tvorbě, se Makovský uplatňoval také jako průmyslový designér. Z jeho sochařských děl jistě stojí za zmínku například pomník Aloise Jiráska v Litomyšli, socha prezidenta T. G. Masaryka před ZŠ TGM v Bystřici nad Pernštejnem či podobizna Karla staršího ze Žerotína na nádvoří Nové radnice v Brně.
    V dalším díle oblíbeného diváckého cyklu se svérázný průvodce David Vávra převtělí do postavy Limonádového Joea. Projíždí krajem koňmo a s ním po boku přichází zákon, zákon čistých linií a harmonických proporcí kvalitní architektury (2008). Režie R. Lipus


Copyright © Dossani milenium group 2000 - 2020
cache: 0000:00:00