Jak na věc


příjmy a výdaje excel tabulka ke stažení zdarma

4. Staňte se šéfem vlastních peněz: Proměňte plán na skutečnost

    Elektronické bankovnictví a jeho využívání vám dokáže ušetřit peníze několika různými způsoby. Jen díky tomu, že například využíváte elektronické výpisy z účtu, vám některé banky nestrhávají tak vysoké poplatky nebo vám dokonce i něco zaplatíTo podstatné ale je, že díky internetu máte jasný přehled o vašich příjmech a výdajích. Za kouzelné slovní spojení považuji trvalé příkazy, případně svolení k inkasu. Dokážou plně nahradit platby například pomocí složenek, což znamená za prvé, že nemusíte chodit na poštu a čekat dlouhé fronty, a za druhé, že za složenky nemusíte platit. Osobně používám trvalé příkazy v maximální možné míře. Kdy jsem naposledy čekal ve frontě na poště, abych zaplatil složenku, si nepamatuji. Podobně účel splňuje i svolení k inkasu, kdy dáte bance souhlas k tomu, aby si strhla předem neznámé částky – například platbu na mobilní telefon. 
    Pro někoho nudné zapisování financí se může díky programům stát zábavným. Zde je výpis těch, které jsou dle mého názoru něčím výjimečné, ať už jde o jejich užitečnost, jednoduchost ovládání anebo šíři funkcí. Upozorňuji na to, že nejde o kompletní výpis toho, co je na trhu. Podobných programů jsou i na českém internetu desítky, takže na to, věnovat se všem, nemáme prostor. Spíš vám chci ukázat, jaké možnosti existují.
    První položka, kterou by měl váš finanční deník obsahovat, jsou příjmy. Většinou je to mzda, která chodí jednou měsíčně. Je nutné sem ale počítat například i různé sociální dávky, invalidní důchod nebo třeba dočasnou výpomoc od příbuzných ale také půjčku od banky. Například osoby samostatně výdělečně činné ale můžou mít příjmy každý měsíc jiné a můžou jich mít několik, proto stojí za zvážení, jak příjmy zaznamenávat.  Součet těchto příjmů by měl být vždy vyšší než součet veškerých výdajů.


6. Staňte se šéfem vlastních peněz: Nechte počítač, ať pracuje za vás

    Základ celého tajemství přitom tkví pouze ve dvou slovech. Příjmy a výdaje. Každá rodina je vlastně taková malá firma. Oba členové domácnosti většinu svého ekonomického života běžně pracují nebo jinak vydělávají peníze. To jsou příjmy. Vydělané peníze pak utrácejí za nezbytné nebo více či méně zbytné statky. Slovem statek ekonomové rozumějí prakticky cokoliv, za co se peníze dají utratit, takže i jídlo, benzín do auta nebo dovolenou v Egyptě. To jsou výdaje.
    Další možnost je nechat zvyšovat příjmy prostřednictvím svých už našetřených úspor. Jinými slovy – nechat vydělávat své peníze. Příležitostí je spousta -  od spoření přes bankovní produkty, pronájmu nemovitostí až po založení firmy, akcie nebo investice do obrazů. Pokud se ale teprve učíte úspory vytvářet, nepředpokládám, že jich máte dost na to, aby vám dokázaly nezanedbatelným způsobem přinášet další. Každopádně obojí je běh na dlouhou trať. Čtěte také: Chcete z mobilu volat levněji? Poradíme vám, jak na to


Přehled o výdajích je pomůže lépe řídit

    Až průměry za dostatečně dlouhou dobu vám totiž řeknou, jak si vlastně s těmi penězi stojíte. A můžete začít konečně pořádně plánovat. Už dnes ale můžete udělat první krok vedoucí ke zdravým rodinným financím a začít vést svůj vlastní finanční deník. Udělejte si tabulku a začněte. Chce to disciplínu, odměna, kterou časem získáte, za to ale stojí. Říká se jí finanční stabilita. O tom, udělat krok číslo 2, tedy jak z finančního deníku udělat finanční plán a jak s ním zacházet, si řekneme příště.
     Na bydlení se dá velmi ušetřit a zvážit takovou možnost připadá v úvahu hlavně v případě větších existenčních problémů. V případě nájmu to znamená najít si pronájem levnější, v případě vlastní nemovitosti to znamená dům nebo byt prodat a koupit si levnější. I vlastní nemovitost může někdy z kapes vynášet víc peněz než pronajatý byt. Při svém rozhodování berte v úvahu i možnost, zda byste byli ochotni například nějakou dobu jít do spolubydlení (platí převážně pro jednotlivce) nebo se přestěhovat do levnější lokality, například z města na venkov. Žití na venkově může (ale nemusí!)z mnoha důvodů nakonec vyjít mnohem levněji, a navíc si můžete užívat čerstvého vzduchu.


3. Staňte se šéfem vlastních peněz: Udělejte si rozpočet

    Osobně se mi osvědčilo zavést takzvaný finanční měsíc, jinými slovy finanční deník na každý měsíc začínat nikoliv prvním kalendářním dnem v měsíci, ale dnem, kdy pravidelně dostáváte výplatu, a končit dnem předcházejícím výplatě další. Získáte tak větší přehled a lépe vidíte, kolik vám ještě zbývá peněz. U podnikatelů s více příjmy je samozřejmě složitější.
    S bankou se většinou nedá tak snadno vyjednávat, jako třeba s mobilním operátorem. Přejít k jiné je ale velmi snadné. To znamená u jedné banky účet založit a u druhé zrušit. Mít několik běžných účtů najednou až na výjimky nedává příliš smysl. Mít v peněžence deset platebních karet může sice na první pohled vypadat in, berte ale v potaz, že za každou z nich nejspíš také platíte poplatky. Za zmínku stojí například poplatek za blokaci karty nebo vydání nové, pokud vám je například někdo ukradne – může se vyšplhat i do tisíců, což v případě odcizení celé peněženky může zabolet. Vždy si uvědomte, jestli vás to, co vám banka dává, stojí za to, kolik ji měsíčně a za rok platíte. 
    Pro lepší pochopení budu v tomto článku často odkazovat na rozpočet, který jsem vytvořil pro účely výzkumu do mé diplomové práce. Můžete si ho také stáhnout (odkaz na konci článku) pro své účely a upravit podle svých potřeb.


5. Staňte se šéfem vlastních peněz: Zkroťte své výdaje

    Pokud máte smartphone, ušetřit na volání vám pomůžou také speciální aplikace, které jsou zdarma ke stažení na Google Play nebo v Appstoru. Například Call Meter 3G. Takové programy si dokážou uložit, kolik vás stojí volání, SMSky nebo třeba kolik máte volných minut a na základě toho vám přímo na displeji zobrazují, kolik už jste utratili od začátku zúčtovacího období. Podobně se dá sledovat i objem stažených dat, pokud máte zpoplatněný mobilní internet. Například přes aplikaci My Data Manager. Od té doby, co takové aplikace využívám, jsem ani jednou nepřekročil operátorem přidělené volné minuty. A má to ještě jednu podstatnou výhodu. Dopředu víte, kolik měsíčně utratíte, takže vás částka na faktuře prostě nepřekvapí. 
    Pokud žijete od výplaty k výplatě, anebo si ke konci měsíce dokonce musíte půjčovat, protože váš účet prostě zeje prázdnotou, znamená to, že patříte do druhé nebo poslední skupiny. Takto se dá samozřejmě žít také, v obou případech je to ale velmi krátkozraké a dřív nebo později takové řízení peněz – pokud se to tak dá vůbec nezvat – špatně skončí. Ještě jednou a v tomto seriálu, ne naposledy, si dovolím použít příměr rodiny a firmy. Firma, která má větší výdaje než příjmy, dřív nebo později zkrachuje. A přesně to samé se může stát i s nediscipli­novanou rodinou.  
    V tomto prvním díle seriálu o umění řízení vlastních peněz jsme si napsali, jak se rodinné peníze chovají a jakou cestou se máte vydat, pokud nechcete, aby peníze ovládaly vás. Dobrá zpráva je, že dostat je pod kontrolu dokáže každý. Nejdůležitější je první krok. A kdo nevěří, ať si přečte další díl našeho seriálu. Ten bude o tom, jak takový první krok udělat.


2. Staňte se šéfem vlastních peněz: Kouzlo tužky a papíru

    V prvním díle seriálu o umění řízení vlastních peněz jsme si vysvětlili, jaký vztah mezi sebou mají příjmy a výdaje rodiny a že to, kolik rodina vydělá, musí být víc, než kolik utratí. Ve druhém díle se zaměříme na to, jak toho docílit.
    To můžete udělat třeba tak, že si najdete novou, lépe placenou práci. Aby se vám to podařilo, většinou tomu ale předchází dlouhé získávání zkušeností u současného zaměstnavatele a zvyšování vzdělání. Pokud prostě chcete větší peníze, musíte mít za ně co nabídnout.
    Finanční plán můžeme dělat na měsíc, rok nebo i deset let. Zde samozřejmě funguje pravidlo, že čím větší budoucnost se snažíme plánovat, tím hůře se plán dělá. Prostě proto, že se situace mění. Mění se naše příjmy, můžeme onemocnět nebo nám šéf přidá, ale také výdaje – prostě nedokážeme v současné chvíli odhadnout, kolik bude stát vzdělání našich dětí, jestli přijdeme o práci nebo jestli si za deset let budeme kupovat auto nebo rozjedeme podnik. Jsem však přesvědčen o tom, že i špatný plán je lepší než plán žádný, koneckonců to potvrzuje celá řada výzkumů.


1. Staňte se šéfem vlastních peněz: Jak na příjmy a výdaje?

    HomePack 3000 je sada čtyř programů určená pro vedení domácnosti. Obsahuje program pro rozvržení nábytku v pokoji, evidenci drobných věcí v domácnosti, samostatný program na evidenci knihoven (knihy, videokazety, DVD) a konečně domácí účetnictví. My se budeme věnovat pouze této aplikaci. HomePack 3000 vyniká především přehledností. Menu poslední verze je podobné nabídce posledních verzí programů z balíku Microsoft Office, a obsahuje sekci Účetnictví, Hodnocení, Trvalé příkazy, Číselníky a Nastavení. 
    Další věcí je společný účet. Ten vám sice peníze sám o sobě neušetří, může se pomoci jinak. Dá se využít tak, že na společný účet oba partneři každý měsíc pošlou předem domluvenou částku. A z účtu se pak platí všechny společné, většinou pravidelné platby, jako je například nájem, elektřina nebo pojištění, ale třeba také běžný nákup potravin nebo ošacení dětí. Dá se tak kontrolovat, kolik oba partneři věnují do společné domácnosti – je to nejlepší způsob, jak můžou jet partneři takzvaně „na půl“. Problém může nastat v tom, že každý další účet navíc může samozřejmě stát peníze. To se dá ale vyřešit snadno využitím nabídky nízkonákladových bank, o kterých jsem už psal. Na trhu je dostatek takových, které nabízí vedení účtu zdarma.


Copyright © Dossani milenium group 2000 - 2020
cache: 0000:00:00