Jak na věc


muzika bohemica holesov

Volný styl ČÍNSKÉ STOLETÍ NEPODMÍNĚNĚ

    Součástí souboru Javorníček jsou dvě cimbálové muziky - starší a mladší. Každá nová generace cimbálové muziky souboru vzniká díky dlouholeté úzké spolupráci se Základní uměleckou školou, Brno, Vranovská 41, kde pedagogicky působí naše vedoucí muziky Jana Sládková.
    Další knihou o sousedských národech je Rozpačité spojenectví od historiků Zdeňka Jiráska a Jiřího Friedla, kteří se zabývají komplikovanými vztahy mezi Československem a Polskem v letech 1945 až 1949, jež poznamenaly územní spory, jichž obratně využil Stalin i komunisté na polské i československé straně. V druhé části knihy je mapován vztah čs. a polského exilu po druhé světové válce.
    V úvodním Debutantovi Pišťanek rozvinul příběh totálního outsidera, příznačně zaměstnaného v divadle: muže rolí a masek, který se „se všemi dávno rozešel“ a jenž v sobě teprve po čtvrtstoletí dokázal sebrat odvahu, aby naplnil svůj dětský sen – a svedl dlouhonohou spolužačku.Závěrečný Čas, jehož fantazijní potenciál odsunul děj na druhou kolej, předvádí podobný skok v čase: popisuje zrod autora, zřejmě Pišťánkova alter ega, který v dětství býval odstrkovaným snivcem a v prvních letech po převratu začal své „kouzelné“ příběhy z vlastního života s úspěchem publikovat.


Pišťanek směnil muziku za koňak

    Není ve slovenské literatuře mnoho spisovatelů, na jejichž novou knihu by někdo skutečně netrpělivě čekal. Dost často se knihy nemůže dočkat jenom samotný autor, případně jeho…
    Triptych Muzika (přeložili Kristýna a Miroslav Zelinských), napsaný zkraje 90. let, představuje Petera Pišťanka (1960) v plné síle: jako bravurního vypravěče, jenž disponuje jak citem pro přesnou a citlivou modelaci postav i situací, tak schopností vtipného komentáře a sebeironie. Jeho vděčnou látkou jsou, podobně jako ve Vieweghových Báječných letech pod psa, roky vlastního dospívání a mládí, čili 70. a 80. léta. Ovšem hrdinové Pišťankových příběhů hrají role sociálních outsiderů a vyděděnců decimovaných dobou. Přesto neztrácejí vůli ke změně: jsou schopni si i uprostřed normalizovaného času vydupat místo k seberealizaci.


Copyright © Dossani milenium group 2000 - 2020
cache: 0000:00:00