Jak na věc


mikulášská jízda česká třebová

Mikulášské jízdy na železniční trati Choceň - Vysoké Mýto - Litomyšl

    První mikulášský vlak vyjel z železniční stanice Sokolov již v prosinci 1995. Tvořil jej historický motorový vůz M 131.1266 s vagonem řady RClm, který byl upraven jako bufetový vůz. Vlak směřoval do železniční stanice Rotava, kde byl pro účastníky akce připraven pěší pochod po cestě kolem lesního potoka. Na jejím konci bylo čertovské stanoviště „obsazené“ olovskou výpravčí Olgou Marečkovou se syny, malými čertíky Kájou a Tomášem. Vlastní mikulášská nadílka se uskutečnila po návratu dětí a dospělých do vlaku. I většina dalších Mikulášských jízd vedla po Kraslické dráze. S výjimkou jediného ročníku, kdy souprava v čele s vozem řady M 131.1 směřovala do Lokte.
    Spolupráce Železničního spolku Klub M 131.1 s Hřebenskými (a také s Integrovanou střední školou technicko-ekonomickou v Sokolově a obcí Josefov) se neomezuje pouze na Mikulášskou jízdu. Počínaje rokem 2010 se jeho členové účastní také Hartenberského školnění – populárně-naučné akce pořádané na konci června pro žáky základních škol Karlovarského kraje.
    Osmnáctý ročník Mikulášské jízdy se uskuteční v sobotu 1. prosince. Jsou připraveny tři páry historických vlaků mezi Sokolovem a Hřebeny a jeden pár parních vlaků, který umožní spojení na Hřebeny občanům Kraslic, Rotavy a Oloví. Další mimořádné vlaky budou vedeny tzv. soudobými náležitostmi, tedy dvounápravovými motorovými vozy řady 810 železničního dopravce GW Train Regio a.s.


sobota 4.12.2010 - Mikulášská jízda 2010

    Dlouhý by byl seznam aktivních organizátorů, kteří se na Mikulášských jízdách podílejí. Skutečností však je, že tato akce je „bezkonkurenčně“ největší svého druhu v celé naší republice. Vždyť 17. ročníku v roce 2011 se zúčastnilo na 3 000 spokojených dětí i dospělých.
    S nápadem na vlastní Mikulášskou jízdu pořádanou na Kraslické dráze přišel v roce 1995 člen občanského sdružení Klub M 131.1 Sokolov Milan Hrudka. V té době byl strojvedoucím pobočného lokomotivního depa v Sokolově a v této profesi se Mikulášské jízdy účastní dodnes.
    Na počátku nového tisíciletí byla navázána spolupráce s nadšenci z lokality Hřebeny – obětavým starostou obce Josefov Ladislavem Čížkem, majitelem hradu Hartenberg Bedřichem Loosem, ochránci přírody z Chodova v čele s manžely Stanislavou a Mgr. Milošem Volkovými nebo Janem Svobodou. A samozřejmě s řadou dalších nadšených spolupořadatelů. Akce postupně dostala stabilní scénář, který je ovšem při každém novém ročníku průběžně zdokonalován a rozšiřován, připojily se další města i obce (nejen) podél Kraslické dráhy a další spolupořadatelé.


Mikulášská jízda Choceň - Litomyšl 29.11.2015

    Naše listopadová pozvánka vás zavede opět na romantickou Kraslickou dráhu – na regionální železniční trať, která údolím řeky Svatavy překonává nejzápadnější výběžek Krušných hor a spojuje Sokolov s Kraslicemi a saským Klingenthalem. V sobotu 1. prosince se zde uskuteční již 18. ročník Mikulášské jízdy.
    Tradicí Mikulášské jízdy je i lokomotiva 475.111 „Plzeň“ občanského sdružení Iron Monument Club. Rychlíkový parní stroj vyrobený v roce 1947 v plzeňských Škodových závodech je symbolem většiny Mikulášských jízd v posledních letech. Jen třikrát byl kvůli revizi kotle zastoupen jinou lokomotivou – dvakrát strojem 475.179 z Děčína a v loňském roce „všudybylkou“ 354.195 z Muzea Českých drah v Lužné u Rakovníka. Lokomotivní premiéru zažije Mikulášská jízda i v letošním roce, kdy sem zavítá „ušatá“ – lokomotiva 464.102 z majetku Národního technického muzea, která se na Kraslické dráze dosud neobjevila.


Choceň - Vysoké Mýto - Litomyšl

    Aby se jízdy mohly zúčastnit i děti z jiných obcí mimo Kraslickou dráhu, je v posledních třech letech zavedena historická silniční linka s autobusem Škoda 706 RTO Lux společnosti Autobusy Karlovy Vary, spojující hlavní středisko akce s Habartovem a Krajkovou. Nově pak mohou ti, kdož se nedostanou do zvláštních historických či soudobých vlaků, přijet na Hřebeny svými auty. Ve spolupráci Obecního úřadu Josefov s obvodním oddělením Policie České republiky v Habartově a tamějšími dobrovolnými hasiči jsou pro ně připravena záchytná parkoviště.
    Již před změnou politických poměrů v roce 1989 se v tehdejším Československu objevila myšlenka jízdy zvláštních (zejména historických) vlaků u příležitosti svátku svatého Mikuláše. Průkopníky v tomto směru byli přátelé železnic z východočeského Letohradu, kteří více než dvacet let pořádají jízdu vlaku s parní lokomotivou do Dolní Lipky v podhůří Králického Sněžníku. Další jízdy zvláštních mikulášských vlaků jsou pořádány v Olomouci, Praze, České Třebové a na řadě dalších míst.


Česká Třebová - Skalice nad Svitavou - Chornice - Česká Třebová

    Železniční spolek Klub M 131.1 ve spolupráci s dopravcem zajišťuje přepravu účastníků do zastávky Hřebeny a současně celou jízdu organizačně zastřešuje. Po vystoupení z vlaku je v lokalitě Hřebeny pro účastníky připraven pěší pochod od železniční zastávky na hrad a dále na statek zvaný Cikánský dvůr. Na obou těchto místech se koná celodenní kulturní program zaměřený zejména na dětské účastníky. Podél pěší trasy jsou celkem tři pekla (jedno přímo ve sklepech staniční budovy, další v ležáckých sklepech bývalého pivovaru vytesaných ve skále a poslední, tzv. obecní, pak v blízkosti hradu). Vyvrcholením a určitou odměnou pro děti je mikulášská nadílka, která také probíhá na Cikánském dvoře. Službu ve vlacích i na Hřebenech zajišťují desítky nadšených dobrovolných pořadatelů nejen z celé České republiky, ale i z ciziny (díky mezinárodním workshopům pořádaným na hradě Hartenberg jsme se tak zde mohli setkat s pořadateli z Polska, Maďarska, Mexika, Koreje, Japonska a dalších států).
    Počátky Mikulášských jízd sahají do poloviny 90. let. Malá akce s několika desítkami účastníků postupně vyrostla až do dnešních rozměrů, kdy se už několik let počet dětských i dospělých účastníků počítá ve čtyřmístných číslech.
    Během let se na mikulášských vlacích vystřídala řada vozidel. Od již zmíněných vozů řady M 131.1 přes dieselovou lokomotivu řady 740 ze sokolovské chemičky či vozidla tehdejšího provozovatele drážní dopravy na Kraslické dráze, společnosti Viamont. Cílem jízdy byly opět Rotava s vlečkou místní firmy Rotas nebo Kraslice. Při některých ročnících nebyly zaváděny zvláštní vlaky a pro účastníky Mikulášské jízdy byla vyčleněna část vagonů pravidelných, ale mimořádně posílených spojů.

Copyright © Dossani milenium group 2000 - 2020
cache: 0000:00:00