Jak na věc


cizrna na paprice

Skotská vejce ve falafelu

    Při úpravě v kuchyni je cizrnu stejně jako všechny ostatní luštěniny potřeba namočit. Měla by být namočená alespoň 8 hodin, mnohem lepší je ji nechat jeden až dva dny naklíčit. Naklíčením se totiž v zrnech oživí enzymatické procesy a při vaření se výrazně vylepší chuť i stravitelnost. Namáčením se vaření také zrychlí a z cizrny se odstraní většina látek, které způsobují nepříjemné nadýmání. Pokud budete cizrnu nechávat naklíčit, je nutné vodu alespoň jednou za den vyměnit.
    Cizrna, které se také říká římský hrách, je vynikající luštěnina. Pěstuje se především v arabských zemích, a i když o ní v Evropě víme už z dob středověku, je stále poněkud nedoceněná.
    Cizrna obsahuje velmi mnoho látek důležitých pro lidský organismus, má vynikající nutriční hodnoty a může se konzumovat i při většině diet. Bezlepková dieta, nízkokalorická, dieta bez soli nebo bez cholesterolu, dieta s vyšším obsahem vlákniny nebo i diabetická se bez cizrny v podstatě neobejdou…
    Jídlo milujeme, ale naše experimenty v kuchyni někdy krachují na nedostačné nabídce kvalitních surovin. A tak jsme se jednoho dne rozhodli, že připravíme intuitivní a přehledný e-shop se zdravými surovinami.
    Teď už tedy víte, jak si cizrnu připravit a můžete si z ní uvařit mnoho chutných a zdravých jídel. Nabízíme vám několik základních jednoduchých receptů.
    Cizrna se nejčastěji využívá jako zrna – „dhal“, nebo mouka – „besan“. Ze směsi cizrnové a pšeničné mohky se peče nekvašený chléb, kterému se říká „roti“.  


Pánev servírovací nerezová – O 32 cm – Original profi collection® - Fissler

    Cizrna pochází ze Střední Asie a Indie, v současné době se ale pěstuje i v Americe, Austrálii nebo jižní Evropě. V minulosti se dokonce pěstovala i na jižní Moravě a na Slovensku. Celosvětově se její produkce řadí hned za sóju, fazole a hrách.
    Na talíři krémovou polévku ozdobíme pažitkou a přidáme na ní lžíci bílého jogurtu. Servírujeme například s česnekovou bagetou nebo jiným ideálně čerstvým pečivem. 
    Konzervovanou cizrnu propláchneme v sítu studenou vodou, necháme ji okapat a pak ji v mixéru společně se všemi ostatními surovinami důkladně rozmixujeme do měkké, husté a jemné směsi. Směs dochutíme pepřem a solí a ještě jednou krátce promixujeme.
    Nejvíce látek, které způsobují nadýmání, je ve slupkách a pro zjemnění jídla, zvýšení stravitelnosti a snížení možnosti nepříjemné plynatosti je vhodné slupky odstranit.


Svíčka ve tvaru číslice 4 - mini, bílá - Stadter

    Cizrnu namočíme do studené vody alespoň na 24 hodin a pak ji uvaříme do měkka. Po uvaření si odlijeme alespoň dva hrnky vody, v které se vařila a cizrnu scedíme. Přidáme k ní prolisované stroužky česneku a odlitou vodu a vše rozmixujeme na kaši. Pak přisypeme mouku, dětskou krupičku, strouhanku a na jemno nakrájenou cibuli, přidáme rozšlehaná vajíčka a podle chuti majoránku, vše ještě osolíme. Směs důkladně promícháme a pak z ní uděláme karbanátky nebo placky, které obalíme ve strouhance a osmažíme na pánvi v rozpáleném oleji.
    Z uvařené cizrny se slupky dají sloupnout velmi snadno. Cizrnu scedíme a okamžitě přelijeme studenou vodou. Pak ji necháme chvíli uležet a pak zrna ve studené vodě promneme rukama podobně, jako když se propírá rýže. Slupky vyplavou na povrch.
    V cizrně je vysoký obsah sacharidů, bílkovin, vlákniny a mnoha minerálních látek i vitamínů. Ze sacharidů je v zrnech téměř 50 procent škrobu, bílkovin obsahují až 30 procent, vlákniny je až 20 procent. Důležité je i množství minerální látek a vitamínů. Cizrna obsahuje mnoho vápníku, železa a manganu, vitamín E a B9 – kyselinu listovou, a také účinný antioxidant vitamín B15, který se podílí na zpomalování procesů stárnutí a posiluje odolnost organismu proti stresu.


Jehněčí kýta s cizrnou a paprikou

    Cizrnu je možné v kuchyni připravit na mnoho způsobů. Většinou si ji představíme ve spojení s izraelským národním jídlem „hummus“, které se originálně připravuje právě z ní. V podstatě se jedná o kořeněnou kaši z uvařených semen. Známá je i španělská cizrnová polévka „garbanzo“ nebo smažené placky „falafel“.
    Cizrna má žlutou až žlutohnědou nebo smetanovou barvu. Semena jsou nepravidelně hrbolatá a mají charakteristický zobáček – připomínají beraní hlavu a od toho také pochází přívlastek cizrna beraní. Chuť je mírně oříšková.
    O tom, že luštěniny nadýmají, ví asi každý. Nadýmání se dá částečně předejít namáčením, a pak také vařením cizrny s různými bylinkami – nejlepší je bazalka, majoránka, oregano nebo libeček. Bylinky potlačí takzvanou plynatost a zároveň vylepší chuť vařené luštěniny.
    Miluji vaření mobilní aplikace je jedna z nejobsáhlejších aplikací na českém trhu. Na nic nečekejte a stahujte nekonečnou zásobu receptů do vašeho mobilu!


Rajčata plněná cizrnovou pastou

    Ve větším hrnci rozehřejeme olej a připravenou cibuli i česnek v něm krátce osmahneme. Pak do hrnce nalijeme vodu i s cizrnou – tu vodu, v které jsme zrna namáčeli, přidáme bobkový list a jemně nasekané bylinky, opepříme a osolíme.  Přilijeme vodu, aby jí celkově byly alespoň dva litry, a vše necháme 30 minut pomalu vařit. Pak do hrnce přidáme ještě špenát, polévku necháme provařit a pak mírně vychladnout. Vyndáme bobkové listy a mixérem vytvoříme hustý jemný krém.
    Cizrna se vaří v hrnci bez poklice nejméně hodinu, dokud není skutečně měkká. Voda se osolí přibližně v polovině doby vaření, případně až téměř na jeho konci. Uvařená cizrna se scedí a pak používá jako každá jiná luštěnina.
    Uvedené množství stačí přibližně na čtyři porce. Humus si ale můžeme připravit více a pak ho skladovat nejlépe v uzavřenévzduchotěsné nádobě v chladničce až dva týdny. Měla by na něm být tenká vrstva oleje.

Copyright © Dossani milenium group 2000 - 2020
cache: 0000:00:00